Szlifowanie podczas hamowania (jak to naprawić)?

Hamulce są bardzo ważnym elementem samochodu. Bez nich nie można zatrzymać pojazdu, co może prowadzić do poważnych wypadków.

Samochód jadący bez hamulców stanowi zagrożenie dla kierowcy, pasażerów i pieszych, którzy mogą znaleźć się na drodze.

Dlatego obowiązkiem właściciela samochodu jest utrzymywanie hamulców w dobrym stanie. Dobrą stroną hamulców jest to, że zużywają się one stopniowo i można wyczuć, kiedy są bliskie uszkodzenia. Przyjrzyjmy się najczęstszym przyczynom tego zjawiska:

Najczęstszą przyczyną odgłosu zgrzytania podczas hamowania są zużyte klocki hamulcowe lub kamień, który utknął między klockiem hamulcowym a wirnikiem. Może to być również spowodowane rdzą na tarczy hamulcowej. Jeśli odgłos ten wystąpił po wymianie klocków hamulcowych, może być spowodowany przez klocki hamulcowe niskiej jakości.

Są to najczęstsze przyczyny, ale nie wszystkie. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 6 najczęstszych przyczyn hałasu powodującego tarcie podczas hamowania.

Spistreści pokaż 6 przyczyn zgrzytania podczas hamowania 1. Zużyte klocki hamulcowe 2. Kamień między klockami hamulcowymi a tarczą 3. Rdza na tarczy wirnika 4. Klocki hamulcowe niskiej jakości 5. Zużyte tarcze hamulcowe 6. Zbyt rzadko hamujesz z dużą siłą

6 przyczyn hałasu powodującego zgrzytanie podczas hamowania

1. Zużyte klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe to jedna z tych części, które zużywają się z czasem, niezależnie od posiadanego samochodu. Okres eksploatacji klocków hamulcowych wynosi od około 15 000 do 40 000 mil, po którym należy je wymienić.

Zależy to oczywiście od stylu jazdy. Im częściej uruchamiasz hamulce, tym szybciej klocki się niszczą. Ale skąd ten piskliwy odgłos?

Otóż jest on powodowany przez klocek hamulcowy, gdy cały materiał klocka hamulcowego jest zużyty i pozostaje tylko metalowa płytka. Gdy metal zderza się z metalowym wirnikiem tarczy, powstaje nieprzyjemny piszczący odgłos, który słychać podczas hamowania.

Niektóre modele klocków hamulcowych mają także tabliczkę ostrzegającą o zużyciu. Gdy na klocku hamulcowym pozostaną 2-3 mm, płytka zetknie się z tarczą wirnika. Powoduje to wysoki dźwięk - dzięki temu wiadomo, kiedy należy wymienić klocki hamulcowe.

2. Kamień między klockami hamulcowymi a wirnikiem

Powszechnym problemem, który występuje w wielu modelach samochodów, a w jeszcze większym stopniu w nowoczesnych, jest zakleszczanie się kamieni i innych części stałych w hamulcach pomiędzy klockiem hamulcowym a tarczą wirnika. Mogą one również utknąć między wspornikiem zacisku a tarczą hamulcową.

Dźwięk, jaki wydaje kamień pomiędzy klockiem hamulcowym a wirnikiem hamulca, jest wysoki i okropny.

W takiej sytuacji można kilkakrotnie spróbować cofnąć samochodem do tyłu i do przodu, aby sprawdzić, czy uda się go usunąć. W przeciwnym razie trzeba rozebrać hamulce, aby usunąć kamień.

3. Rdza na tarczy wirnika

Na każdym elemencie metalowym może powstać rdza, jeśli pozostanie na nim woda. Podczas mycia samochodu jednym z miejsc, które trudno osuszyć, jest układ hamulcowy. Wirniki układu hamulcowego są wykonane z metalu i mogą zardzewieć.

Gdy tylko do tego dojdzie, samochód zacznie wydawać dziwne dźwięki podczas pracy opon i próby hamowania.

Jeśli nie ma innych problemów z układem hamulcowym, często można je rozwiązać, rozpędzając samochód do dużej prędkości i kilkakrotnie ostro hamując.

4. Klocki hamulcowe niskiej jakości

W przypadku wymiany klocków hamulcowych nie należy nigdy montować tanich klocków, ponieważ mogą one powodować piszczenie i odgłosy tarcia. Jeśli wiadomo, że klocki hamulcowe były niedawno wymieniane, należy sprawdzić, jaki typ klocków został zamontowany.

Jeśli próbowałeś zaoszczędzić trochę pieniędzy i zamontowałeś tanie klocki hamulcowe - mam złe wieści, prawdopodobnie będziesz musiał kupić nowe, jeśli nie chcesz żyć z hałasem podczas hamowania.

Zalecam zakup klocków hamulcowych znanej marki. Godne polecenia są klocki hamulcowe firmy Bosch, które często nie są zbyt drogie, a mają bardzo wysoką jakość. Pamiętaj, aby wybrać klocki hamulcowe odpowiednie dla Twojego samochodu.

Sprzedaż 55 197 recenzji Bosch BC536 QuietCast Premium Ceramic Disc...
  • Inżynieria firmy Bosch dedykowana platformie...
  • Cicha praca dzięki gumowemu rdzeniowi...
  • Zaawansowany stop lotniczy zastosowany w...
  • Ochronna warstwa transferowa przedłuża żywotność klocków...
$33.88 Zobacz ostatnią cenę

5. Zużyte tarcze wirników

Usuwanie krawędzi z

tarczy

hamulcowejJeśli

masz zużyte tarcze

hamulcowe

i nie wymieniałeś ich od dłuższego czasu, istnieje duże ryzyko, że są one bardzo zuży

te.

Bardzo zużyte tarcze hamulcowe tworzą głęboką krawędź zewnętrzną. Krawędź ta w większości przypadków powoduje piszczenie podczas hamowania.

Na szczęście krawędź tę można często usunąć za pomocą szlifierki kątowej. Jeśli jednak tarcza hamulcowa jest zbyt zużyta, należy ją wymienić. Sprawdź minimalną grubość tarczy w instrukcji naprawy.

6. Zbyt rzadko hamujesz ostro

Innym częstym problemem jest zbyt słabe hamowanie i niewykorzystywanie w pełni możliwości hamulców.

Powoduje to powstawanie rdzy na tarczach i uniemożliwia ich swobodny ruch, co z kolei powoduje, że zaczynają one zgrzytać i piszczeć.

Spróbuj raz na jakiś czas ostro zahamować przy większej prędkości, aby je trochę rozgrzać. Dzięki temu hamulce dłużej pozostaną w dobrym stanie i rzadziej będą odwiedzane w warsztacie.

Autor

Rafał Najdała

Redakcja ikrosno.pl